WereldSchoolWereldWijk

Enkele voorbeelden van projecten: In Zijtaart wordt de natuurspeelleertuin bij de Edith Steinschool verder ingevuld en gaan kinderen én buurtbewoners aan de slag met een bloemenweide, kippenverblijf, vlinderstrook, insectenhotel, kruidentuin en dierenschuilplaats. In Oisterwijk bij De Tovervogel, gaan kinderen van groep 5 tijdens schooltijd koken samen met kinderen van het Asielzoekers Centrum AZC en maken ze een vegetarische, biologische lunch voor hun ouders, broertjes en zusjes, alle Brede Schoolpartners en wijkbewoners. Ook worden in Oisterwijk RepairSchools georganiseerd, waarbij kinderen samen met vrijwilligers en bedrijven kapotte spullen van wijkbewoners repareren.

Bij de Touwladder in Sint Michielsgestel speelt afval een belangrijk rol. Met een bezoekje aan de gemeentewerf, een gastles over recycling en plastic soep, en een hergebruikmarkt. Maar ook gaan de handen uit de mouwen en ruimen kinderen dagelijks het zwerfafval van de speelplaats op. In Haarsteeg, op de Lambertusschool, wordt samen met lokale partners een ‘Kerstafette’ georganiseerd, met onder andere speciale kerstpakketten en een Goede Doelen Actie voor de Voedselbank. Maar er staan ook leasekippen voor de wijkschooltuin op het programma en een Haarsteegse Energie Avond.

Voor het volledige programma klik hier.

Belangrijk doel van WereldSchoolWereldWijk is dat deze samenwerking tussen alle betrokkenen een blijvend karakter krijgt.  Uitwisseling en kennisdeling zijn belangrijk, tussen de deelnemende scholen aan het project onderling en met de referentiescholen elders in Brabant.

Het Louis Bolk Instituut doet onderzoek naar kennis over en bewustzijn van duurzaamheid, en de mate waarin het project duurzaam handelen bevordert en bijdraagt aan de leefbaarheid in de wijk. Ook wordt gekeken hoe het proces van samenwerking en zelf organiserend vermogen verloopt en wat daarin succesfactoren zijn. In het voorjaar van 2015 verschijnt een publicatie over dit project. Het project loopt van augustus 2013 tot maart 2015.